Instagram dumpt de swipe-up… Hoe voeg je nu een link toe aan je stories?


Door Thijs Wostyn

Mocht je dezer dagen vruchteloos zoeken naar de swipe-up: het ligt niet aan jou. Instagram heeft de tool overboord gegooid. Gelukkig betekent dat niet dat je geen links meer in je Stories kan verwerken. Je doet het voortaan via een link-sticker. Kom alles te weten over de voordelen van deze nieuwe tool en steek meteen ook enkele handige tips op.


Iedereen die een beetje ervaring heeft op social media, zal je hetzelfde vertellen: kwaliteitsvolle social posts maken vraagt heel wat inspanningen. Maar ze zijn de moeite waard. Met sterke posts val je namelijk op tussen je concurrenten.

Via de swipe-up kon je gebruikers heel eenvoudig via je Instastories naar je website leiden. Op die manier haalde je meteen voordeel uit je post. Onderaan je story kwam een zwarte balk met "Meer weergeven". Door die naar boven te swipen – swipe-up, weet je wel...– kon je naar een achterliggende link surfen.


Zeg het met een sticker

Instagram heeft de swipe-up nu weggehaald. Niet getreurd, er is een gloednieuwe link-sticker geïntroduceerd om links toe te voegen. Je vindt hem in je sticker-bibliotheek, via het lachende vierkantje. De vuistregel hier blijft ‘less is more’. Prop je Instagrampost niet vol met informatie, tekst en andere stickers, zodat je link-sticker opvalt.

Domper op de feestvreugde: je account moet, net als bij de swipe-up trouwens, 10.000 volgers hebben voor je die link-sticker kan gebruiken. Voorlopig toch, want Instagram onderzoekt momenteel of het de link-sticker niet beschikbaar wil maken voor iedereen.


Waarom doet Instagram dat nu?

Goeie vraag. Wij waren ook wel te vinden voor een occasionele swipe-up. Toch zit er wel degelijk een logica achter de ingrijpende beslissing. Bij een swipe-up kon je als gebruiker niet meer op een story reageren. Instagram wil uiteraard vooral reacties op haar eigen platform genereren. Hoe langer gebruikers blijven hangen, hoe beter.

Instagram zelf beweert dat het de gebruiker in de eerste plaats meer creatieve mogelijkheden wil bieden. Toegegeven, dat doet het eigenlijk wel. Een link-sticker kan je net zoals andere stickers pimpen. Je maakt de sticker groter of kleiner, verandert de kleur, en versleept de sticker naar waar je hem het liefste wil hebben.


Maar ik heb helemaal geen 10.000 volgers...

Dat is niets om je over te schamen. 10.000 volgers scoren is ook héél moeilijk, als je geen Beyoncé bent. Social Taco helpt je graag in de juiste richting.

Wil je liefst nu al meteen je link op een vlotte manier bij Instagrammers krijgen, dan hebben we enkele tips.

1. Zet je link in je bio. Als iemand je wil vinden, is dat de eerste plek waar ze zoeken.
2. Gebruik de Direct Message - functie. In je stories zet je bij je post of video dat mensen je een berichtje kunnen sturen om je link te ontvangen.
3. Hetzelfde kan via de Story Chat - functie. Als je dat icoontje in je Instagram Story plaatst, kunnen je volgers met één klik in die chat terecht komen. Jij kan hen op die manier alle info doorsturen die je wil.
4. Tot slot: een poll organiseren kan ook. Wie ‘ja’ antwoordt op de vraag of ze je link willen toegestuurd krijgen, kan je zelf meteen actief contacteren.

Laat je sociale media liever over aan de pro’s? Schakel Social Taco in en merk het verschil.


up next:

Ingrijpende veranderingen op Facebook bij het adverteren van vacatures.


De recente ontwikkelingen bij Facebook (sinds kort Meta) zorgen ervoor dat de uitdaging binnen e-recruitment wordt aangescherpt. Waar we tot voor kort nog zeer doelgericht campagnes konden lanceren, werd dit sinds kort erg ingeperkt. Dit waarschijnlijk onder druk om discriminatie zoveel mogelijk in te beperken.


Lees meer

Clubhouse: een introductie en de opportuniteiten voor jouw bedrijf


Eerlijk is eerlijk, meestal ben ik nogal sceptisch tegenover nieuwe social media platformen die ‘the next big thing’ zijn. Maar als eeuwige curieuzeneus kan ik het nooit laten om die platformen grondig te bekijken. “Hoe zit Clubhouse in elkaar? Waar liggen de opportuniteiten als bedrijf?”, met deze twee vragen in het acht...


LEES MEER

ARE YOU READY?

Wij helpen jou uitblinken
via social media!


CONTACT