Kwalitatieve foto’s zijn onmisbaar op social media. Maar hoe maak je nu een goede foto? In dit blogbericht geven we je enkele concrete tips.
Op social media wordt een foto vaak in een vierkant geplaatst. Denk hieraan wanneer je de foto neemt. Zo is het belangrijk om voldoende ruimte rondom de foto te laten. Op die manier vermijd je dat er belangrijke informatie verdwijnt wanneer deze naar een vierkant omgezet wordt. Wil je dat je onderwerp toch wat meer ingezoomd is? Dan is het beter om wat dichterbij te gaan in plaats van de zoom van je smartphone te gebruiken.
De kracht van een goede, duidelijke foto is niet te onderschatten. In de feed van Instagram of Facebook ben je een van de vele berichten, waardoor je visual meteen de aandacht moet trekken. Vermijd dus zeker onduidelijke of wazige foto’s door je telefoon goed stil te houden.
Een foto met rechte lijnen geeft veel meer rust en duidelijkheid. Zorg ervoor dat de horizon recht gefotografeerd is. Hiervoor bestaat er op iPhone een gemakkelijke tool: het grid. Dit is niet standaard geactiveerd, maar je kan dit inschakelen door de volgende stappen te doorlopen: Instellingen > Camera > Raster.
Natuurlijk daglicht zorgt vrijwel altijd voor een mooiere foto, je doet er goed aan om hier zoveel mogelijk gebruik van te maken. Zoek dus naar een plaats waar er veel natuurlijk licht is of neem je foto buiten. Wanneer er te weinig daglicht is, heb je meer kans dat je beeld veel ruis bevat. Zorg ervoor dat je de flitser van je camera in een donkere omgeving niet hoeft te gebruiken. Tip: tijdens zonsopgang of -ondergang is er vaak een goede en mooie lichtinval.
Bij een foto is het belangrijk dat het centrale onderwerp goed belicht is. Zorg ervoor dat het beeld niet onder- of overbelicht is en vermijd grote contrasten. Fotografeer altijd met het licht mee (de zon in je rug), nooit tegen het licht. Anders ga je ervoor zorgen dat bepaalde onderdelen onder- of overbelicht zijn. Je kan er natuurlijk ook bewust voor kiezen om een foto tegen het licht te maken om een bepaald effect te bereiken, bijvoorbeeld om silhouetten van personen of onderwerpen extra uit te lichten.
Bij goede fotografie wordt de regel van derden vaak gebruikt. Hierbij verdeelt men een afbeelding in negen gelijke vlakken met twee horizontale en twee verticale lijnen. Dankzij deze compositieregel zal je foto heel wat interessanter zijn. Zorg er wel voor dat de boodschap van jouw foto nog altijd heel duidelijk is.
Foto’s van je medewerkers, tevreden klanten of bezoekers zijn altijd een meerwaarde op je social media. Door de gezichten duidelijk te fotograferen maak je de foto’s persoonlijker en geef je je bedrijf als het ware een gezicht. Let wel op dat de personen expliciet toestemming moeten geven om deze foto’s op social media te gebruiken.
Kies voor een omgeving die niet volstaat met allerlei spullen. Een opgeruimde achtergrond zal ervoor zorgen dat het product helemaal tot zijn recht komt en de foto er minder rommelig uitziet. Natuurlijk kunnen er wel elementen aanwezig zijn die de foto versterken, zoals ingrediënten of materialen. Maar zorg er dan voor dat het product primeert en opvalt, en niet de randvoorwerpen.
De meeste smartphones beschikken tegenwoordig over heel wat gemakkelijke tools om goede foto’s te nemen, maak hier dan ook gebruik van. Als je bijvoorbeeld op het scherm van je iPhone drukt, zal je de focus naar een specifiek punt verleggen. Hierdoor zal je gsm de belichting / scherpstelling van je foto automatisch aanpassen.
In tegenstelling tot een bericht op de feed, heeft een Instagram Story een volledig ander formaat. Hierbij ga je altijd veel verticaler werken, houd dit in gedachten wanneer je een foto hiervoor neemt. Een gewone foto kan altijd verwerkt worden, maar dan bestaat de kans dat er belangrijke informatie verloren gaat. Denk dus vooraf goed na over welke kanalen je precies gaat gebruiken.
Misschien de belangrijkste tip van allemaal: wees niet zuinig in het maken van verschillende foto’s. Sowieso zal je je dit achteraf niet beklagen. Veel succes!
Eerlijk is eerlijk, meestal ben ik nogal sceptisch tegenover nieuwe social media platformen die ‘the next big thing’ zijn. Maar als eeuwige curieuzeneus kan ik het nooit laten om die platformen grondig te bekijken. “Hoe zit Clubhouse in elkaar? Waar liggen de opportuniteiten als bedrijf?”, met deze twee vragen in het acht...
Staan er op je website enkele vacatures? Dan wil je vast dat deze vacatures zo snel mogelijk ingevuld worden. Gelukkig bestaan er voldoende middelen om deze processen te versnellen, bijvoorbeeld: Job Marketing. Even kort herhalen: voor de langetermijnplanning maak je gebruik van Employer Branding, voor specifieke acties is dit Job ...