Hoe versterk jij jouw Employer Brand via social media marketing?


Door Elise Vanbelle, Social Media Manager

Weet je niet goed hoe je jouw bedrijf als sterk werkgeversmerk in de kijker kan zetten? Ontvang je weinig tot geen kwalitatieve sollicitaties en heb je geen idee wat je verkeerd doet? Employer Branding wint steeds meer aan belang. Zo zijn werkzoekenden veel kritischer dan vroeger. Een aantrekkelijk Employer Brand creëren is dan ook een must om toekomstige medewerkers over de streep te trekken.


Employer Branding is altijd aanwezig binnen jouw bedrijf.

Alles begint bij het feit dat een employer brand er altijd is, ook als je er niet actief mee bezig bent of aan werkt. Potentiële werknemers willen weten wie je bent, hoe de werking van je bedrijf is en waar je voor staat. Het imago dat je opbouwt, wordt vanzelf verspreid in allerlei netwerken, maar ook via sociale media en de website. Alles wat met jouw onderneming te maken heeft, schept meteen een beeld over je employer brand. Alleen kan dat beeld vaak anders zijn dan je hoopt.


De vele voordelen van een sterk werkgeversmerk?

Employer Branding brengt veel voordelen met zich mee. Als eerste zal je meer engagement creëren bij je huidige werknemers, want betrokken en tevreden medewerkers zullen goed over het bedrijf praten en hiermee nieuwe kandidaten aantrekken. Daarnaast versterken jouw werknemers ook de reputatie van het bedrijf.

Als tweede krijg je door een sterk employer brand niet alleen een kwalitatieve instroom van sollicitanten, maar zal je ook beter scoren op vlak van retentie. Dat betekent dat je bedrijf het vermogen heeft om haar medewerkers te behouden.
Niet alleen het aantrekken van potentiële werknemers is enorm belangrijk, maar ook het tevreden houden van je huidige werknemers.
De hiervoor opgesomde voordelen zorgen dan opnieuw samen voor het laatste voordeel, namelijk het verbeteren van je bedrijfscultuur. Uiteindelijk heeft een sterk employer brand nog veel meer te bieden dan dit.


De meerwaarde van sociale media is enorm.

We weten nu wat Employer Branding is en waarom het zo belangrijk is, maar hoe pak je dit nu precies aan? Op welke manier kun je je werkgeversmerk versterken?

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om je employer brand te versterken via social media.

Enerzijds kan je op deze manier de strijd winnen om de beste werknemers aan te trekken, maar anderzijds zorg je ook voor het behoud van je eigen werkkrachten.

Hieronder zie je perfect het verschil tussen een post over het behoud van je eigen werknemers en een post over het aantrekken van nieuwe werkkrachten.

Wijk niet af van je social media strategy
First things first, want Employer Branding via social media lijkt op het eerste zicht heel
eenvoudig, maar vergis je niet. Content marketing is vaak een proces op langer termijn
dat tijd en geduld vergt. Je zal niet van de één op de andere dag resultaat boeken, maar dat
komt zeker wanneer je je vasthoudt aan je strategie en er niet vanaf wijkt.
Wil je toch dringend een sollicitatie invullen? Dan kan Job Marketing je helpen. Job marketing draait om het promoten van jouw vacature met de optimale mediamix, zodat je de juiste kandidaten bereikt. Een goede wisselwerking tussen beiden is dan ook van belang.


Welke content werkt en welke niet?
Wat post ik wel en wat post ik niet om mijn content marketing te versterken? Laten we
beginnen bij het begin, namelijk de verschillende topics die jouw employer brand
versterken. Wanneer we nadenken over wat toekomstige werknemers willen zien op je sociale media
kanalen, denken we automatisch aan vacatures. Dit blijft ook een belangrijk topic, maar er
is meer nodig dan dat om een goede employer brand naar voren te kunnen schuiven.
Potentiële werknemers willen namelijk ook het leven op de werkvloer leren kennen door
posts over nieuwe collega’s, verjaardagen, teambuildings… Een kleine tip, laat ook huidige werknemers aan het woord aan de hand van quotes of testimonials, want zij zijn tenslotte
jouw authentieke ambassadeurs. Creëer zeker voldoende variatie tussen verschillende
topics.

Naast voldoende variatie tussen je topics, moet je ook zorgen dat de content types die je
gebruikt voldoende gevarieerd zijn. Wist je trouwens dat slechts 19% carrousels of sliders
gebruikt terwijl dit één van de meest engaging content types is?

Als laatste is het ook belangrijk om te weten welke platformen relevant zijn voor je bedrijf. Zo klinkt Facebook misschien oud en saai in de oren, maar vergis je niet… Uit onze ervaring weten we dat dit kanaal samen met LinkedIn en Instagram het belangrijkste blijft om aan Employer Branding te doen via sociale media.

Welk kanaal je precies gebruikt, hangt naast populariteit ook enorm af van welke doelgroep je wil bereiken. Richt je je eerder op mensen tussen 20 en 35 jaar? Focus je dan vooral op Instagram. Staat design in jouw onderneming centraal? Dan is Pinterest misschien toch meer iets voor jou. Daarnaast heb je ook nog het snelst groeiende kanaal waar iedereen terechtkan, namelijk TikTok.


Ben jij goed bezig met jouw social media marketing?

Hoe ga je nu precies aan de slag? Hoe weet je nu precies of je goed bezig bent? Dat valt perfect te meten aan de hand van vijf best practices voor Employer Branding via social
media.

Zorg voor een vaste en consistente planning.
Content marketing zorgt voor lange termijn succes. Alles begint dan ook bij een vaste en consistente planning. Denk na wat je wil posten en wanneer je het wil inplannen. Ga daarna pas aan de slag met het maken van content en copy. Minder stress voor jou, betere resultaten op vlak van Employer Branding.

Interactie zorgt voor FOMO (Fear-Of-Missing-Out)
Fear-of-missing-out is een wel ingeburgerde term in de huidige maatschappij. Het is een vorm van sociale angst om iets belangrijk, leuk of uniek te missen. Maar wist je ook dat je FOMO kan benutten om je Employer Brand uit te bouwen? Door een leuke groepsinteractie op en naast het werk uit te spelen, geef je het FOMO-effect door aan je kandidaat.

Authenticiteit is key!
Bij authenticiteit gaat het om een eerlijk, echt en origineel beeld dat je geeft als werkgever. Je vertelt hoe je bedrijf werkelijk is en dat kan via authentieke content op sociale media. Marketing is niet langer een facade waarbij de interne werking los staat van de externe communicatie. Zeker bij de jongere generatie wordt een eerlijk en oprecht beeld verwacht van je potentiële werkgever.

Professionele foto- en videografie zijn een must.
Jouw sociale media verdedigt jouw bedrijf en dus ook je employer brand. Niet alleen daarom is professionele foto- en videografie belangrijk, maar ook omdat niemand zit te wachten op stockfoto’s van slechte kwaliteit. Content is key, dus ga enkel voor het beste!

Adverteren via social media voor meer impact.
Adverteren via de verschillende social media kanalen is van groot belang om niet alleen te rekenen op het organisch bereik (= huidige volgers), maar ook op nieuwe mensen. Want laat ons eerlijk zijn, vaak zitten de nieuwe medewerkers niet tussen de huidige volgers. De berichten met focus op storytelling (= Employer Branding) zijn minstens even belangrijk om gezien te worden dan concrete vacatures. (= Job Marketing)

Ga voor meetbaar resultaat, want meten = weten.
Social media marketing is een belangrijke tool om concrete resultaten te boeken op vlak van je Employer Brand, zijnde een kwalitatieve instroom van sollicitanten en een hogere retentiegraad.

Omdat Employer Branding meer focust op storytelling zijn volgende KPI’s van essentieel belang:
• Het aantal volgers per kanaal
• Uniek bereik per maand
• Aantal weergaven per maand
• Interactieratio

Wil jij ook uitblinken via social media marketing om de volgende witte raaf aan te trekken? Contacteer ons en plan een vrijblijvende afspraak in.


up next:

Social Taco breidt uit met kantoor in Kruisem


Groot nieuws want Social Taco zwaait binnenkort de deuren van een tweede kantoor open. We nemen onze intrek in Fabriek Botaniek, een prachtige ex-tabaksfabriek gelegen in Kruisem. We kijken er alvast naar uit om onze huidige en nieuwe klanten uit de regio te mogen verwelkomen.


Lees meer

Social media marketing in 2023.


Het einde van 2022 was voor vele grote sociale mediakanalen chaotisch. Zo zette Meta zijn geleidelijke daling voort, bleef de populariteit van TikTok stijgen en zit Twitter middenin een grote verandering op vlak van management. Met alles wat er gaande is in de wondere wereld van sociale media, is het dus ...


LEES MEER

ARE YOU READY?

Wij helpen jou uitblinken
via social media!


CONTACT