Het einde van 2022 was voor vele grote sociale mediakanalen chaotisch. Zo zette Meta zijn geleidelijke daling voort, bleef de populariteit van TikTok stijgen en zit Twitter middenin een grote verandering op vlak van management. Met alles wat er gaande is in de wondere wereld van sociale media, is het dus best moeilijk om te voorspellen wat er nog allemaal zal komen. Toch deden we een poging voor 2023 per sociale mediakanaal.
Facebook heeft het voorbije jaar flink afgezien. Zo werd Zuckerberg’s eerste sociale mediakanaal steeds minder populair bij jongeren en gaan ze in een soort van identiteitscrisis mede door de opkomst van TikTok. Toch liggen er verschillende plannen op tafel om het platform terug op de rails te krijgen. Dit zijn de veranderingen die we in 2023 zien gebeuren.
Meer berichten worden naar voren geschoven door Artificial Intelligence op Facebook
Inderdaad, je zal steeds meer en meer content zien verschijnen op jouw feed van pagina’s en mensen die je niet eens volgt. Zo stelde Zuckerberg in een recent interview met The Verge dat ze steeds meer aanbevolen content in de feed zullen tonen op basis van de interesses van de gebruikers.
Deze aanpak is zeer vergelijkbaar met de werking van TikTok, waarbij ze je zelf je eigen sociale grafiek laten opbouwen naarmate wat jij leuk vindt. Op die manier wordt de user engagement volledig geoptimaliseerd.
Wat Zuckerberg’s uiteindelijke zicht hierop is, is dat ongeveer 40% van de content in je feed zal komen van pagina’s die je niet volgt. Voor verschillende brands kan dit een uitgelezen kans zijn aangezien de algoritmes de best presterende posts nog meer naar voor zullen schuiven, zelfs buiten je huidige publiek. Alleen zijn we niet helemaal zeker dat de huidige Facebookgebruikers deze aanpak zullen appreciëren.
De integratie van avatars
Meta wil mensen warm maken voor de metaverse en dat willen ze onder andere doen door digitale avatars nog meer te integreren op verschillende plaatsen in de app.
Door het gebruik van avatars te promoten als een soort digitale identiteit, kan Meta mensen enthousiasmeren om te interageren via hun digitale karakters. Ook dit zal dus een belangrijk deel zijn voor het metaverse engagement.
We kunnen dus verwachten dat Meta de avatars naar voren zal schuiven als de belangrijkste manier om verbondenheid te voelen en sneller interactie te bieden. Dit zal gaan van video chats tot posts, maar ook tot in de metaverse zelf.
Click to message ads
Met steeds meer en meer engagement via DM’s zal Meta meer tools onder de aandacht brengen om merken te helpen bij deze verschuiving. We kunnen ons dus verwachten aan meer Facebook ad opties waar het promoten van connecteren via DM centraal staat.
Willen mensen effectief interageren met brands in hun DM? Dat zullen we in 2023 ontdekken, maar het zou een fantastische manier kunnen zijn om meer directe connectie op te bouwen.
Ook Instagram heeft het moeilijk om telkens de nieuwste trends en gewoonten bij te houden. Zo kopieerden ze het afgelopen jaar meermaals TikTok, in de wanhoop om de concurrent wat af te weren. Dat lijkt verbazingwekkend ook te werken, want het platform meldde onlangs dat het nu twee miljard maandelijkse actieve gebruikers heeft.
De vraag is vooral of het kopiëren van elke trend zal blijven werken? Of zijn gebruikers de verrommeling van het ooit eenvoudige, op fotografie gerichte platform beu? Dit is alvast hoe we het komende jaar zien voor Instagram:
Live shopping
Instagram is nog steeds aan het experimenteren met livestream shopping, terwijl dit in sommige andere markten al een hoge vlucht genomen heeft.
Volgens ons zal Instagram volgend jaar een nieuwe knop lanceren in de app waarbij je terechtkomt op een feed die je op elk moment voorziet van live shopping content. Moest deze feature doorgeduwd worden, zou het een grote verdiener kunnen worden voor de app terwijl het zijn in-stream commerce mogelijkheden ook nog eens versterkt.
We verwachten alvast een grote aankondiging in verband met live shopping op Instagram in het begin van 2023.
Meer content op basis van Artifical Intelligence en meer reels
Net zoals Facebook werkt Instagram ook steeds meer naar aanbevelingen via AI-content om de betrokkenheid van de gebruikers te optimaliseren. Al kunnen we zeggen dat deze aanvulling niet echt welgekomen was bij iedereen.
In juli kondigde Instagram, na klachten van diverse prominente gebruikers, aan dat het de hoeveelheid door AI aanbevolen posts in de feeds van gebruikers zou terugschroeven. Ze zullen dit pas opnieuw doorvoeren wanneer alles op punt staat en ze gebruikers een goede ervaring kunnen bieden.
Zoals het nu is, lijkt het niet te werken, maar Instagram wil mensen graag meer van de beste inhoud uit de app laten zien, met een specifieke focus op het uitlichten van makers. Instagram wil duidelijk dat zijn AI-aanbevelingen werken in de toekomst, maar ook reels zijn momenteel ultrapopulair. Je kunt je dus verwachten aan meer willekeurige updates en meer reels op verschillende plaatsen in de app.
Laat het duidelijk zijn dat net zoals bij Facebook het ook nog niet duidelijk is of dit voor Instagram zal werken.
Nieuwe vormen van content creatie
Instagram vormt met zijn creatievere ethos en verbinding met talent een belangrijke brug tussen hoe het nu is en de metaverse. Daarom is het platform er zo op gebrand sterkere systemen voor creators op te zetten.
Met dit in gedachten verwacht Instagram in 2023 nieuwe vormen van content creatie toe te voegen, waaronder AR- en 3D-posts, verdere integratie van NFT-kunst, en andere nieuwe contentvormen die in de app kunnen worden getoond.
Door makers van content meer mogelijkheden te bieden om nieuwe vormen van kunst te creëren, kan dat Meta helpen te begeleiden naar creatie in de metaverse. Meta weet perfect dat als het wil dat gebruikers meer interesse krijgen in de wereld van virtual reality, het vooral boeiende en verleidelijke ervaringen moet creëren.
We mogen dus nieuwe creatie tools verwachten, zoals GIF’s die gegenereerd worden uit Live Photos of de integratie van 3D-creatie tools uit Meta Sparks rechtstreeks in Instagram zelf.
Het ultieme platform voor professioneel gebruik haalde doorheen het jaar records op vlak van engagement, al blijkt dat er wel steeds meer en meer informele posts verschijnen. Dit is een goede zaak voor LinkedIn, al vragen we ons af of dit niet te ver buiten hun core business zal gaan.
Ondanks dat is LinkedIn gedreven om haar community te blijven uitbouwen en volgens ons kan je in 2023 heel wat verwachten.
Verbeterde hulpmiddelen voor video op LinkedIn
Net zoals bij elk platform heeft ook LinkedIn opgemerkt dat steeds meer mensen steeds meer video content produceren en consumeren. Daarop gebaseerd gaat het platform dan ook aan de slag met het toevoegen van meer video tools, het uitbreiden van de introductie video’s en de mogelijkheid om te videochatten.
Welke video tools bedoelen we dan precies? Dat zal gaan van video meetings net zoals bij Zoom tot livestreams over tal van topicals en geavanceerde connectieprocessen om werkzoekenden te linken aan een potentiële werkgever.
We kunnen ons het komende jaar dus verwachten aan veel meer video engagement op LinkedIn, waarbij er misschien zelfs een tabblad gewijd zal zijn aan video.
Grotere focus op audio
LinkedIn lijkt ook de perfecte plaats om professionele audio evenementen te organiseren en er een grotere focus op te leggen, want op die manier kan er meer betrokkenheid gecreëerd worden. De afgelopen jaren hebben ze audio rooms ontwikkeld en we verwachten dat de app deze optie zal uitbreiden om meer permanente en toegankelijke niche-inhoud aan te kunnen bieden.
Naast audio rooms in groepen mogen we ons ook verwachten aan meer audio evenementen en audio-ontmoetingen met je connecties in de app.
Twitter is veruit het moeilijkste platform om voorspellingen over te maken, want wie weet wat er allemaal zal komen onder de leiding van Elon Musk. Musk bracht tal van vage plannen uit waardoor kan blijken dat de toekomst van Twitter er binnen de kortste keren volledig anders zou kunnen uitzien.
Ondanks alle onzekerheden voor het platform, hebben we onze voorspelling gebaseerd op wat we onlangs zagen passeren van Elon Musk.
Langere tweets en video’s
Momenteel mag een tweet uit maximaal 280 karakters bestaan, maar eerder gaf Musk aan voorstander te zijn van langere tweets. Hoe lang deze tweets effectief mogen worden, is nog niet bekend.
Ook rond video’s zouden er veranderingen komen. Zo mogen video’s momenteel een maximale lengte hebben van 140 seconden, maar dat zal uitgebreid worden naar 42 minuten. Een grote uitbreiding dus, maar of deze effectief zal werken? Daar zijn we nog niet over uit, al is Musk dat alvast wel.
Betalen voor het beroemde blauwe vinkje
Dit is volgens ons misschien wel de belangrijkste update die Elon Musk wil doorvoeren, namelijk het beschikbaar stellen van verificatie voor elke gebruiker. Dat zou betekenen dat je met een Twitter Blue-abonnement van 7,99 dollar per maand een blauw vinkje aan je account kan toevoegen.
Oorspronkelijk zou deze update al doorgevoerd worden in november, maar volgens The New York Times wacht het platform tot na de tussentijdse verkiezingen in de Verenigde Staten. Je zou je kunnen afvragen wat de reden daarvoor is, maar die is niet geheel onlogisch. Het blauwe vinkje geeft namelijk een bepaalde waarde aan tweets en de vraag is nog maar hoe dit gaat veranderen als straks iedereen er toegang tot heeft.
Wat wel zeker is, is dat iedereen die het nieuwe verificatiesysteem misbruikt, levenslang geweerd zal worden van het platform. Dat gaf Elon Musk al duidelijk aan in een van zijn tweets.
De meest trending app van het moment is ongetwijfeld TikTok, maar daardoor ook de meest controversiële. Dat heeft het platform vooral te danken aan de link met de Chinese Overheid die het politieke toezicht op de app hooghoudt.
Deze controverse zou in 2023 opnieuw aan de orde kunnen komen, waardoor TikTok gedwongen wordt zijn gegevens duidelijker te scheiden van de Chinese Overheid. Dit kan tot diverse problemen leiden voor de app.
Zou de app daadwerkelijk verboden kunnen worden in de Verenigde Staten of andere regio’s wereldwijd? Dat zijn zorgen voor later, maar dit is wat er volgens ons binnenkort zal veranderen op TikTok.
Livestream commerce
Livestream commerce is de grootste verdienste in Douyin, de Chinese variant van de app. Het is dan ook logisch dat TikTok niet achterblijft en hierin meegaat in andere regio’s.
Tot nu toe zijn westerse gebruikers nog niet echt warmgelopen voor livestream shopping, of toch niet op de manier waarop sommige Aziatische regio’s dat hebben gedaan. Al is TikTok vastberaden om dit te laten werken, als een middel om zowel de inkomsten te maximaliseren als een andere inkomstenmogelijkheid voor creators te bieden.
Waarom wil TikTok creators die mogelijkheden bieden? Momenteel kan je namelijk weinig tot heel weinig geld verdienen in vergelijking met een platform zoals YouTube. De reden hiervoor is simpelweg omdat je geen mid-roll advertenties kan toevoegen aan de korte clips.
We kunnen ons er dus aan verwachten dat livestream shopping nog veel groter zal worden op dit platform het komende jaar. Ook in-stream winkels zullen hun weg vinden naar de app, net zoals op de Chinese variant al gebeurt. Of het effectief zal werken bij ons? Dat zal de tijd uitwijzen.
Zoals we allemaal opmerken, is er momenteel veel gaande op vlak van social media marketing en deze technologieën zullen allemaal blijven evolueren de komende jaren.
Is het bovenstaande artikel interessant voor jouw netwerk op LinkedIn? Deel het dan gerust.
Weet je niet goed hoe je jouw bedrijf als sterk werkgeversmerk in de kijker kan zetten? Ontvang je weinig tot geen kwalitatieve sollicitaties en heb je geen idee wat je verkeerd doet? Employer Branding wint steeds meer aan belang. Zo zijn werkzoekenden veel kritischer dan vroeger. Een aantrekkelijk Employer Brand ...
De recente ontwikkelingen bij Facebook (sinds kort Meta) zorgen ervoor dat de uitdaging binnen e-recruitment wordt aangescherpt. Waar we tot voor kort nog zeer doelgericht campagnes konden lanceren, werd dit sinds kort erg ingeperkt. Dit waarschijnlijk onder druk om discriminatie zoveel mogelijk in te beperken.